menu

1618

Workshop: Communiceren met Infographics

Docenten van het VMBO

Ben je VMBO docent dan geldt voor het volgen van deze eendaagse cursus 6 registeruren.
Relatie met beroepsgericht programma: Module Interactieve Vormgeving en Productie

VMBO docenten Opgelet!

Docenten die zich willen inschrijven voor deze cursus moeten dit doen via de portal Bijscholing VMBO

Wat krijg je als je voor Klassikale Cursus kiest?

Toelatingseisen: Geen voorkennis vereist
Lesvorm: Klassikaal
Groepsgrootte: Maximaal 10 personen
Cursusduur: 1 dag
Cursusdag: 9:00 tot 16:00 uur
Cursuslocatie: Woldweg 26, 9734 AD te Groningen. Voldoende gratis parkeergelegenheid.
Cursusprijs: € 330,- (incl. 21% BTW)

Leer Communiceren met infographics

Infographic betekent letterlijk het visualiseren van informatie. Het streven is om (complexe )informatie op eenvoudige wijze te communiceren. Een interessante infographic kan zorgen voor inkomende links naar je website. En kan gedeeld worden op social media platvormen. Je kunt ze heel makkelijk delen en zijn daarom gelijk ook hele krachtige marketingtools.

Beelden spreken tot de verbeelding

En hoe doe je dat dan, een visuele vertaling maken van informatie? Beeld en kleur communiceert het snelst. Het menselijk brein kan beeld en kleur veel sneller verwerken dan tekst. Al deze design kwesties pikken wij mensen moeiteloos in één seconde op en vertalen we gelijk. Die beeld informatie moet dan wel passen bij het doel en kernboodschap van je infographic. Het bedenken van een infographic is dan ook geen invuloefening en vergt aardig wat creativiteit en denkwerk van de ontwerper.

Wat leer je in de workshop ‘Communiceren met infographics’

Je leert hoe infographics worden ‘gelezen’. Wat maakt een infographic tot een succes en waarom! Via bestaande infographics die je op internet kunt vinden leg ik stap voor stap uit wat de do’s en de don’ts zijn. Je krijgt inzicht in het ontwerpproces en het belang van goede tekst en inhoud. Uiteindelijk gaat het erom dat je de kunst van het visueel communiceren onder de knie krijgt. Daarom zul je eerst de kracht van compositie, kleur, symbolen, vormtaal en tekst moeten begrijpen. Zodat je deze in jouw vormgeving en ontwerp op z’n sterkst kunt inzetten.

Doelgroep

Deze cursus is zowel geschikt voor creatievelingen die zich willen bekwamen in het maken van succesvolle infographics. Als voor tekstschrijvers en communicatiemedewerkers die het ontwerpproces van een infographic moeten of willen begeleiden.

Programma:

Introductie tot infographics

  • Geschiedenis van de infographic
  • Wat zijn Infographics
  • Kenmerken van goede infographics
  • Kwaliteit en potentie van infographics

Grafieken, illustratie en kleur

  • De kracht van visuele communicatie
  • De communicatiekracht van symbolen en grafieken/li>
  • De communicatiekracht van kleur
  • Kleurenpalet samenstellen

Typografie en compositie

  • Consistentie in vormgeving, kleur en typografie
  • Typografie bepalen
  • Bestandsformaten infographics
  • Compositie van infographics

Data en teksten voor infographics

  • Onderwerp, doelgroep en doelstelling
  • Inhoud bepalen en tekst schrijven
  • Herkomst van de data, bronnenonderzoek
  • SEO waarde van infographics

 

House of media mocht voor deze bedrijven bijdragen aan kennis en vaardigheden